Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Cricket og dialog mellom kristne og muslimer

Denne dagen startet med VM-finalen i cricket mellom India og Sri Lanka sammen med en kopp chai eller tre. Jeg har aldri før sett en cricketkamp, men bestemte meg for at dette var en fin anledning til å lære meg reglene før jeg reiser til India på mitt tredje besøk i mai. Cricket er den store sporten i India og skal jeg forstå inderne må jeg også forstå deres forhold til cricket.

Til min overraskelse ble det en spennende og morsom opplevelse. Imidlertid måtte jeg forlate sofan foran Tv-en etter bare to og en halv time (kampen varte over 8 timer) for å delta på et dialigmøte mellom kristne og muslimer i Muslim Society (moskeen) i Trondheim. På mange måter representerte cricket en utmerket introduksjon til dette møtet. En god dialog mellom etnisk norske og innvandrere blir best hvis vi er nysgjerrige på hverandre og lønsker å lære av hverandre.

Dialogen mellom kristne og muslimer i Trondheim har vart siden 11.september 2001. Blant de fire temaområdene som er vektlagt er «Å leve sammen med respekt for annerledeshet». Slik jeg ser det er bør vi ikke bare ha respekt for annerledeshet. Annerledeshet er faktisk en verdi i seg selv som er en stor fordel for det samfunnet vi lever i. Uten mennesker som stiller spørsmål ved hva vi tenker og hvordan vi lever kan vi ikke skape et bedre samfunn.

Bortimot 100 deltagere deltok på møtet på det meste. I moskeen var det stor begeistring for suksessen. Det var første gang at de hadde arrangert et slikt stort møte hvor mann og kvinne deltok sammen på like vilkår uten at noen protesterte. En av deltagerne beskrev dette som «et lite skritt for Trondheim, men et stort skritt for moskeen.»

Alt i alt en lærerik dag.

Og hvordan gikk det i VM-finalen i criicket? India vant for andre gang i VM-historien. Med to milliarder mennesker foran TV-skjermene. Petter Northug – du har nok lite å stille opp med.

02/04/2011 Posted by | India, kultur, Lokal politikk, Nasjonal politikk | , , , , | Legg igjen en kommentar