Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Jeg vil reservere meg mot papirpost


I dag vedtar Stortinget reglene som innebærer at en stor del av brevene fra stat og kommuner bare blir sendt digitalt, men du kan reservere deg mot dette hvis du ønsker. Helt greit synes jeg. Men når kan jeg som foretrekker digitale brev reservere meg mot papirpost?

Først til dagens vedtak.

– Hvert år sender offentlige virksomheter ut mer enn 125 millioner brev. Dette er både arbeidskrevende og dyrt. Forslaget til regelendring er et skritt i retning av en fulldigital og mer kostnadseffektiv forvaltning, sier Rigmor Aasrud til NRK.

Vi snakker alstå om at papirbrevene koster oss milliardbeløp årlig i porto og administrativ håndtering. Disse pengene bør vi bruke til andre gode formål.

Seniorsaken protesterer imidlertid:

– Dette er et svik mot de eldre og diskriminering av verste sort. Det minner om et statlig overgrep, sier Tore Henning Larsen, leder i Seniorsaken. Han lurer på hvorfor Regjeringen har så hastverk og mener at Staten i praksis fratar eldre råderetten av egen post.

Jeg forstår ikke denne innvendingen så lenge alle som ønsker det kan reservere seg mot ordningen og får rimelig med tid og hjelp til å reservere seg.

For meg er problemstillingen motsatt. Hvorfor kan jeg ikke få alle offentlige brev digitalt? Jeg vil gjerne reservere meg mot å motta papirpost fra det offentlige, banker og lignende.

Nesten all kommunikasjon foregår i dag digitalt, det er lett å overse papirbrev og mye mer tidkrevende å oppbevare, passe på og finne tilbake til. Det kan for eksempel føre til at jeg overser en legetime på sykehuset. Og St Olavs Hospital, en av Europas mest moderne sykehus, er i dag nesten ikke stand til å kommunisere digitalt med pasientene. I dagens verden skal det ikke være nødvendig å ta i mot papirbrev og jeg håper at vi snart får på plass en ordning hvor alle offentlige brev kommer digitalt og hvor jeg kan si nei til papirpost.

NB. Det er fortsatt hyggelig å motta julekort og personlige brev skrevet på papir!

30/05/2013 - Posted by | Nasjonal politikk | , ,

1 kommentar »

  1. Nesten 10 år senere… Amen, er alt jeg kan si til dette. Sitter her med papirpost fra St. Olavs og river meg i håret…

    Kommentar av Tormod Solem Slupphaug | 03/02/2021


Legg igjen en kommentar