Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Jeg vil bli ordfører i Ilsvika kommune


Ilsvika 1.april 2014

Reisen fra Ilsvika til rådhuset i Trondheim tar et lite kvarter med buss og gange. Omtrent like lang tid tar det nok med bil også med parkering og det hele. Med andre ord omtrent den samme tiden som det tar å kjøre fra rådhuset i Botngård til rådhuset på Brekstad. Det er åpenbart at Ilsvika burde bli en egen kommune. Da kunne jeg kanskje bli valgt til ordfører, noe jeg neppe har mulighet til på noen annen måte.

Jeg vet ikke akkurat hvor mange innbyggere vi har i Ilsvika, men jeg vil anslå folketallet til mellom 1200 og 1500 og vi vokser i folketall med flere byggeprosjekter på gang. Osen, Roan, Snillfjord og Tydal kommuner har alle mindre enn tusen innbyggere. Ilsvika har riktignok ikke noe rådhus, men jeg kunne alltids etablere hjemmekontor i leiligheten min i Ilsvika Garden.

Som kulturinteressert politiker kan jeg glede meg over at Ilsvika allerede har en egen festival, slik enhver kommune med respekt for seg selv må ha. Og med det store antallet kulturvirksomheter i området ville vi nok bli kåret til årets kulturkommune i Norge hvert eneste år. I Atelier Ilsvika huser et femtitalls mennesker innen kreative næringer slik som kunstnere, kunsthåndverkere, filmselskap, arkitekter og mye mer. I tillegg kan vi skryte av å være tilholdssted for Norges fotofagskole.

Spreke har vi også alle forutsetninger for å bli med egen park, strandpromenade og snart to treningssenter. Hvilken annen kommune utenfor Trondheim i Sør-Trøndelag kan skryte av det? Og langs Ilabekken kan vi ta turen opp i Bymarka. Befolkningen er i snitt ganske ung med et stort antall studenter. Hele to barnehaver gir et tilbud som er mer enn stort nok til de få barnefamiliene i området, mens et sykehjem tar seg av de som befinner seg i den andre enden av aldersskalaen.

I dag må jeg gå ca 60 meter til nærmeste dagligvarebutikk, men fra høsten av slipper jeg kanskje med 50 meter for å gå til den nye REMA-butikken.

Ilsvika har en stolt industrihistorie med blant annet Ila Jern og Spikerfabrikken samt utskipingshavna for Killingdal gruver. Og Ilsvikøra som i sin tid huset havnearbeidere og fiskere er tatt godt vare på som et flott kulturminne. Ja, vi har til og med egen havn i nabolaget.

Buss nr 63 tar oss raskt og komfortabelt, dog ofte litt forsinket, til nærmeste by. Så hvorfor skal ikke Ilsvika bli egen kommune med selvstyre? Vi mangler skole, vannverk og en del andre sentrale kommunale tjenester, men de kan vi jo få levert fra Trondheim kommune i et interkommunalt samarbeid. Vi kan riktignok ikke regne med at en kommune som Ilsvika er stor nok til å overta oppgaver som stat og fylke for øvrig vil desentralisere og overlate til andre kommuner av en viss størrelse. Men vi kan jo ikke få alt.

01/04/2014 - Posted by | Uncategorized | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

