Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Ansattesamling på indisk


Klokken er syv om morgenen. Fire tepper er lagt ut i bakgården på huset som ligger ”der ingen kunne tru at nokon kunne bu” opp i den bratte fjellsiden på vestkysten av Sør-India. De ansatte i CWC (Concerned for Working Children) sitter i en sirkel rundt 70 tallet. 70 indere og meg. Både tidspunkt og setting virker ganske fremmed for en som har opplevd tilsvarende ansattesamlinger i Norge.

De starter først med litt allsang. Deretter kommer noe som er ganske gjenkjennbart fra Norge. Alle presenterer seg i tur og orden. Grunnleggerne av CWC, Damo og Nandanna, som har vært i organisasjonen i over 30 år og den nyansatte sjåføren med femten dager bak seg i CWC. Han fortalte meg for øvrig at hans hobby var å fange kobraslanger! Kokkene, kunstneren som stilte det flotte huset sitt til disposisjon for samlingen og alle de andre. India er et hierarkisk samfunn med stor forskjell mellom høy og lav. Ganske stor forskjell fra Norge. Men på dette området er CWC forskjellig fra nesten alle andre arbeidsplasser i India. Alle er likeverdige, alle skal høres og alle tar sin del av jobben. Derfor var Ganapati, som er Brahmin (den høyeste kasten), bevisst på at han satte seg ved risgryta og serverte ris til de ansatte under middagen kvelden før.
Denne samlingen arrangeres en gang i året. Alle ansatte fra CWC’s tre lokasjoner samles for å evaluere fjoråret samtidig som man diskuterer planene for året som skal komme. I lys av de mange voldtektssakene var seksuell trakassering et fokusområde i året som har gått. I året som kommer vil CWC’s forhold til det kommende valget og konsekvensene av det være blant de sakene man vil diskutere.

Jeg var glad for at jeg fikk si noen ord til alle ansatte før jeg dro min vei. Jeg kjenner etter hvert mange av dem godt, men organisasjonen vokser og nye kommer til. Hver eneste en av dem kan lære meg noe nytt. Nå var tiden over for dette årets India-besøk. Nedtellingen tilneste års besøk, som jeg blant annet vil benytte til å feire 60-årsdag, har startet.

21/02/2014 - Posted by | barnearbeid mm, India |

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

