Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

I Shantarams fotspor


Jeg vet ikke om det finnes noen tur med et slikt innhold i Mumbai, men det ville nok vært populært. Når jeg snakker med folk i Norge om mine Indiareiser er det mange som spør om jeg har lest boka og selvbiografien «Shantaram» av Gregory David Roberts. Og det har jeg naturligvis. Så når jeg først var på stedet hvor det meste skjedde i denne boka måtte jeg naturligvis spørre om guiden visste hvor det var.

Og det gjorde naturligvis Dilip. Han hevdet til og med at Shantaram var en venn av ham, og kanskje stemmer det. Mye av hendelsen i boka skjedde nær Gateway to India og strandpromenaden. Der gjorde Gregory/Shantaram sin business, møtte turister, vekslet penger og solgte dem det de måtte etterspørre, uansett hva det var. Og det er jo nettopp i dette strøket min guide ferdes i det daglige. De kjente nok hverandre. Det samme gjelder nok damen jeg omtaler i dette blogginnlegget.

Shantaram bodde i et slumområde som huset 25000 mennesker. Hvor var dette, spurte jeg Delek. Det var ikke så langt fra Gateway to India, bak Mumbais og verdens største vaskeriområde.

Leopold’s cafe har vært i drift siden 1871 og var Shantarams faste vannhull og stedet hvor han alltid møtte sine venner. Jeg tok turen innom i dag. I første etasje ligger en tradisjonell cafe, mens andre etasje huser en bar med plass til kanskje hundre mennesker. Og det var nok her Shantaram frekventerte, drakk, spiste og møtte sine venner. Baren er brun og mørk og sannsynligvis ikke så mye forandret siden 1871. Jeg kan se for meg Shantaram og vennene sittende i et hjørne med oversikt over alle som kom og gikk.

Det er nesten merkelig at ikke flere gjør business på denne boka, men det skjer sikkert når filmen kommer. Fordi den kommer.

10/02/2014 - Posted by | India, kultur | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

