Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Med rødgrønt styre i 1030 ville Nidarosdomen neppe blitt bygd


De fleste trondhjemmere husker med stor glede jubileumsåret 1997 hvor byen til tross for trang økonomi gjennomførte ikke bare ett, men hele tre store arrangement i løpet av få måneder. I tillegg til VM på ski var både jubileumsuka med kongeparets 60-årsdager og Cutty Sark Tall Ship Races enorme suksesser. Vi skapte en ny tidsalder for Trondheim hvor byens innbyggere lærte seg å bruke byen på en helt annen måte enn før. Siden den gang er det mange som har ønsket seg en ny kulturbølge, men den har latt vente på seg.

Sommeren 2013 tok Yngve Brox med god støtte fra Marvin Wiseth initiativet til å få utredet muligheten for at Trondheim kunne søke om å bli vertshavn for Tall Ship Races på nytt. Forrige gang skapte vi en folkefest med 300.000 besøkende og når de stolte seilskutene seilte ut Trondheimsfjorden etter oppholdet her fulgte titusenvis av trøndere ferden fra alle bakketopper, knauser og utkikkspunkter som fantes langs seilingsleden. Det var et minne for livet som knapt kan måles i kroner og øre. Likevel kunne mange næringsdrivende vise til store omsetningstall, arbeidsplasser og skatteinntekter.

I forrige uke var rådmannen ferdig med utredningen og forslaget til vedtak som i dagens formannskapsmøte fikk støtte av flertallet var dette:

«Trondheim kommune søker ikke om å bli vertshavn for Tall Ships’ Races i 2019.»

Begrunnelsen var at arrangementet ville være for dyrt og man trodde ikke at man ville få tilstrekkelig med sponsorer. Frykten for at det ville bli for dyrt begrunnet rådmannen på følgende måte:

«Selv om Kristiansand, Bergen og Ålesund budsjetterer ulikt for kommende arrangement, så er Rådmannen mest bekvem med å støtte seg
til Kristiansand som har de ferskeste erfaringstallene fra deres vertskap for Tall Ships’ Races i 2010.»

Mens Kristiansand hadde et budsjett på 26 mill kr (hvorav 8 mill kr fra kommunen) har Bergen budsjettert med 9 mill i kostnader (hvorav 3 mill fra kommunen). Bergen arrangerer i 2014 Tall Ship races for fjerde gang og har mere og bedre erfaringer med dette arrangementet enn noen andre norske byer. Likevel velger rådmannen uten en grundig budsjettprosess å holde seg til det høyeste budsjettallet. Slik opptrer man hvis man egentlig ikke ønsker artrangementet til byen.

Når det gjelder sponsorpotensialet har rådmannen henvendt seg til til Næringsforeningen, og uten noen dokumentasjon av inntektspotensialet ved et slikt arrangement har styret i Næringsforeningen uttrykt skepsis til et slikt arrangement. Rådmannen har imidlertid ikke snakket med en eneste potensiell sponsor. Og som Yngve Brox påpekte under formannskapets behandling av saken. Når Rosenborg samler sammen 70 millioner kroner hvert år i sponsormidler snakker de naturligvis med hver enkelt sponsor. De utvikler sponsorpakker som gir noe tilbake til sponsorene. OG DE VISER ET ENGASJEMENT FOR SAKEN. Det har åpenbart ikke rådmannen gjort.

Folkefesten er alene grunn god nok til å satse på Tall Ship Races. Men det er mange andre grunner til å gjøre det.

En av dem er å vise frem Trondheim som en maritim by. Vi har ikke noen stor sjøfartsnæring, men vi har verdensledende forsknings- og utdanningsmiljø på området og vi har en stadig større offshore-industri. I løpet av noen år skal det forhåpentligvis investeres milliarder i det som i sin tid ble kalt Ocean Space Center.

Siden 1997 har det også skjedd mye på Brattøra. Sjøgangen, mange nybygg langs kaifronten er et nytt stort konferansehotell er i ferd med å skape større kontakt mellom by og fjord. Det planlegges store endringer både på Brattøra og Nyhavna med flytting av jernbannens godsterminal og åpning for mye ny virksomhet i form av tusenvis av nye arbeidsplasser, boliger og rekreasjon. Et nytt besøk av Tall Ship Races kan brukes som et redskap i utviklingen og åpningen av havneområdet. Den muligheten går vi nå glipp av. Ihvertfall i denne omgang.

I debatten om forslaget i formannskapet sa også de rødgrønne at joda, de ville gjerne ha arrangementet til byen, men noen andre måtte ta initiativet. Dette er ansvarsfraskrivelse. Ønsker vi Tall Ship races til byen må kommunen og vi som politikere gi et klart signal til hele byen om at dette er noe vi ønsker. Da er jeg overbevist om at vi får med oss både befolkning og næringsliv. Men dette lederskapet mangler byen i dag. Vi må ville noe hvis vi skal få til noe.

Med rødgrønt styre i 1030 ville Nidarosdomen neppe bli bygd!

Advertisements

14/01/2014 - Posted by | kultur, Lokal politikk |

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: