Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Dikt for menn som hater dikt


Hvem er det egentlig som leser dikt?

Jeg har ikke sjekket statistikken, men mine fordommer tilsier at det er middelaldrende kvinner med høy utdanning og lilla skjerf som leser dikt. Ordentlige mannfolk skriver ihvertfall ikke dikt.

Jeg har kjent Frode Håkonsen i rundt 15 år.  Frode er sosial, kreativ, intelligent og reflektert. Han har vært selger, drosjesjåfør og IT-grunder og nylig omskolert til webutvikler. Men  forfatter av en diktsamling?

Og Frode skriver da også på sin hjemmeside:

«Begynte å skrive dikt i godt voksen alder etter fuktig aften på byen, og ble hekta.»

«Men jeg fortsatte å skrive dikt.  Mest fordi ting måtte ut, men også fordi jeg hadde fått sansen for det. Jeg, som ikke kunne noe gramatikk, ikke hadde noe peiling på lyrikk og knapt nok hadde lest en poesibok i mitt liv.»

Jeg vil beskrive meg selv som kulturinteressert. Jeg har vært på konserter for heavy metal og tyske lieder, jeg får gjerne med meg et museum eller flere når jeg besøker en ny by, en og annen kunstutstilling blir det også. Og ikke minst leser jeg en god del. Men dikt har aldri vært min greie. Som alle andre fikk jeg min porsjon av diktanalysen på skolen og innimellom kommer jeg over et dikt og gleder meg over det, men noen stor konsument  av lyrikk er jeg ikke. Slike som meg leser ikke dikt. Diktforfattere lever i en annen verden fjern fra min egen. De er ikke relevante for meg.

Eller tar jeg feil?

Naturligvis tar jeg feil, og jeg har hele tiden visst at jeg tar feil. Men lat som jeg ofte er, er det enklest å begrense seg til bøker som jeg vet at jeg liker. Dumt å kaste bort tid på ei bok som jeg kanskje ikke vil like eller som krever mer av meg enn bare å bli underholdt. Men så vet jeg også at de gangene jeg kaster meg ut i det, ser en film jeg egentlig ikke hadde tenkt å se eller går på en konsert jeg ikke helt vet om jeg vil like, da opplever jeg nesten uten unntak at dette var verdt tiden og pengene.

Jeg er på ingen måte ferdig med «Marengshjerte», Frodes diktsamling, ennå. Og en diktsamling er da heller ikke noe man skal pløye gjennom på noen timer. Diktet «Storebror» kan du lese på fem sekunder, men kanskje reflektere over i fem timer, fem dager eller et helt liv:

«Gråten

er latterens storebror

Den første lyd og følelse

som vi fikk her på jord»

 

Dette skriver Frode om det å skrive:

«Det som begynte som en slags renselsesprosess har etterhvert utviklet seg til en mer helhetlig uttrykksform, uten noen form for kunnskap eller begrep om faget diktskrivning.  Skriver både dikt, kåseri og noveller. Det jeg skriver og da særlig poesien kommer brått til meg i inspirerte øyeblikk, enten fra egen opplevde situasjoner og innblikk i andres liv, eller gjennom litteratur, film og musikk som berører meg.»

Jeg har tro på at Frodes dikt kan appellere til andre enn de som tradisjonelt kjøper og leser diktsamlinger. Men det forutsetter naturligvis at boka hans gjøres tilgjengelig for folk. Som en ny og ukjent forfatter på et lite forlag uten egen bokhandlerkjede er det ikke hans bok du ser først når du går inn døra hos Ark eller Norli. Den nye bokloven sementerer konkurransesituasjonen i bokmarkedet og hindrer innovasjon. Og i tillegg blir e-bøker pålagt 25 % moms i motsetning til papirbøker. Skal man nå nye lesergrupper må man være innovativ og overgang til digitalt format må gjøres enklere.

NB. Inne i Frode Håkonsens bok vil du finne en QR-kode. Benytt den!

13/05/2013 - Posted by | kultur, Nasjonal politikk | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

