Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Noen dager i Fort Kochi – fem hundre år etter Vasco da Gama


Denne byen, eller rettere sagt bydelen i byen Kochi eller Kochin, sies å være annerledes enn alle andre indiske byer. Eller kanskje den ligner på Goa som også har en europeisk kolonihistorie? Ettersom jeg ikke har besøkt Goa (ennå) er det vanskelig å si.

Fort Kochi består av små hus, stort sett på en til tre etasjer, på en halvøy utenfor tvillingbyene Kochin og Ernakulam.  Arkitekturen preges av koloniherrene fra Portugal, Holland og England. Fort Kochi var den første europeiske kolonien i India og her var Vasco da Gama gravlagt i 14 år før hans levninger ble returnert til Lisboa.

Livet i denne byen er stort sett mer avslappet enn ellers i India. Biltrafikken i gatene er ikke større enn at det går greit  å bevege seg til fots. Dette er et feriemål du reiser til for å slappe av, vandre i gatene, shoppe og spise god mat. Opplevelsene er såpass mange at du gjerne kan bruke litt tid her.

På min tredje dag i Fort Kochi har jeg fortsatt mye uoppdaget, men jeg har rukket å se de kinesiske fiskenettene, deler av Indias første biennale, det hollandske palasset, vaskeriet, ingefærfabrikken og en rekke gudshus. Lenge før europeerne fant frem til denne byen hadde Fort Kochi nemlig både en jødisk koloni og en koloni av syriske ortodokse kristne. Disse har naturligvis sin synagoge og sin kirke i tillegg til de mange andre kirkene, moskeene, hindutemplene og buddhistenes tempel. I det hele tatt virker det som om folk bor og trives godt sammen på tvers av religion.

Men det er også mye jeg ikke har sett ennå. Verdens eneste krydderbørs hvor alt gjøres opp med krydder og ikke med penger, det jødiske kvarteret og ikke minst utflukter med båt i Kerelas berømte ”backwater”.

Kerela er en av de mest velstående statene i India, forunderlig nok regjert i mange år av kommunistpartiet selv om jeg mener å huske at de har mistet makten her nå. Paradoksalt nok styrte kommunistene lenge både denne rike delstaten og en av de fattigste delstatene, Vest Bengal. Jeg er ikke sikker på i hvilken grad den kommunistiske ideologien slo gjennom i styret av delstaten. Mest sannsynlig var det snakk om en ideologisk merkelapp som ikke preget politikken i så særlig grad.

Månedsskiftet januar/februar synes å være et godt tidspunkt å besøke byen. Det er ikke for varmt med rundt 30 grader på det varmeste (I mai/juni kan gradestokken passere 40) og heller intet regn. Og turister flest velger også andre tidspunkt.

Kerelas kjøkken har imponert så langt. For en rimelig penge kan du få mange flotte kulinariske opplevelser. Four Season Hotel, hvor jeg bor, kan nok ikke matche sine europeiske navnebrødre i standard, men maten i den enkle italienske restauranten deres kan matche de fleste etter hva jeg har erfart så langt. Og hvorfor kaller de restauranten italiensk?  Jeg har ikke smakt på de italienske rettene deres så langt, men tviler på at de kan matche deres lokale retter.

Tiggere er nesten fraværende i Fort Kochin. Derimot plages du noe av pågående selgere. Det kan være de mange butikkene og restaurantene eller det kan være auto rickshawene som vil tilby deg en sightseeingtur til en billig penge. Sannsynligvis tjener de noen kroner ekstra på å dra deg med til butikker som betaler provisjon. Men en times rundtur med auto rickshaw kan være en god måte å få et overblikk av byen på.

To år før hadde jeg planlagt en tur hit, men det lot seg ikke gjøre av forskjellige grunner. Jeg er glad jeg fikk det til i år.

31/01/2013 - Posted by | India, kultur, Utenrikspolitikk | , , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

