Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Reisen fra Bangalore til Kundapur


Kjøreturen fra storbyen Bangalore til kystbyen Kundapur hvor CWC har sitt regionale senter Namma Bhoomi med den nye ”mønsterskolen for India”, Namma Nalanda er lang. Bare rundt 40 mil i avstand, men trafikk og veistandard bidrar til å forlenge reisen. Vanligvis har jeg tatt nattbussen når jeg skulle reise denne strekningen, men denne gang fikk jeg sitte på med sjåfør Manju og leder for CWC’s feltprogrammer, Prabakhar. For første gang reiste jeg på dagtid.

Bangalore ligger på det store og flate Deccan fjellplatået knapt 1000 meter over havet. Selv om trafikken kl seks om morgenen  er mindre enn senere på dagen tar det en times tid å komme ut av den voksende storbyen. Bangalore hadde 100.000 innbyggere i 1948. Nå har tallet nådd 7,5 millioner. Offisielt. 

Jorden er fruktbar her, men mangel på vann eller dårlige vanningssystemer begrenser landbruksproduksjonen.

Når du skal reise fra Bangalore til Kundapur har du i utgangspunktet to veivalg. Du lan kjøre nesten rett vest og ned til kysten for deretter å følge kystriksveien nord til Kundapur. Dette er den korteste veien. Eller du kan, som vi gjorde denne gangen, kjøre nordvestoverover til byen Shimoga for deretter å svinge  ytterligere mot vest og noe sørover.

Trafikkbildet er ganske annerledes enn i Norge. Derfor r jeg glad for at Manju sitter bak rattet.  Veien fungerer både som riksvei mellom de store byene og som lokalvei. Det betyr at du finner alt fra oksekjerrer, fotgjengere,  kyr, villhunder og geiteflokker til auto rickshawer, busser, lastebiler og vanlige biler langs veien. Mens en personbil som vår på enkelte strekninger er opp i 130 kilometer pr time kan andre trafikanter bevege seg svært sakte. Dette er det viktig å være forberedt på. Hvis du har tenkt å passere lastebilen foran deg samtidiig som han (fordi det er nesten alltid en mann) svinger ut for å passere en oksekjerre kan du komme i trøbbel. Dette er hovedårsaken til den omfattende bruken av bilhornet. På lastebilene står det da også ofte ”sound the horn”. Det er rett og slett den beste måten å varsle andre trafikanter om at du kommer. Men samtidig har det blitt så vanlig å bruke hornet at man bruker det også når det ikke er nødvendig. Flere biler er også utstyrt med ”autohorn” slik at du slipper å trykke på hornet kontinuerig.

Den store variasjonen blant trafikantene og den store aktiviteten langs veikanten i form av butikker, salgsboder, spisesteder og alt mulig annet gjør reisen til en opplevelse. Det er ikke kjedelig å reise langs landeveien i India.

Når vi nærmer oss Shimoga ser vi at det er gunstigere forhold for landbruket, mer skog og mer vann. Her dyrkes det kjente produkter som ris og langt flere ukjente grønnsaker. Etter Shimoga blir terrenget periodevis mer kuppert, vi kjører forbi vakre innsjøer og gjennom store skogområder av slanke og høyreiste trær. Når vi nærmer oss kysten stuper plutselig fjellene bratt ned mot kyststripen og den smale veien slynger seg i form av hårnålssvinger nedover fjellsiden. Hele den vakre fjellsiden er bevokst med trær, og på muren som fungerer som veirekkverk sitter apene og glor på oss som kjører forbi.

Nevøen til Prabakhar gifter seg i dag og han benytter muligheten til å stikke innom det store bryllupet for å hilse på og gratulere. Bryllupene i India er storslåtte med flotte nasjonaldrakter,  flotte seremonier og ikke minst masse mat. Det er ikke uvanlig med 3-400 gjester. Alle som mener de har en relasjon til brudeparet er velkommen og bryllupshallene har derfor også blitt en stor industri som skaper arbeid til mange.

Etter bortimot ti timer svinger vi inn på området til Namma Bhoomi, mitt paradis på jord.

Advertisements

25/01/2013 - Posted by | India, kultur, Utenrikspolitikk | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: