Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Dhruba – min nepalske venn


Dagen startet dårlig. Etter en lang og slitsom reise var jeg nok mer sliten enn jeg trodde og jeg forsov meg slik at Dhruba Raj Sapotka måtte vente i tre kvarter på meg nede i resepsjonen. Når noen stiller opp som Dhruba og vil vise meg rundt i Kathmandu som en vennetjeneste er det ikke noen god start…

Dhruba er en nepalsk radioreeporter som besøkte Tronheim i 2010 i forbindelse med den store internasjonale konferansen om artsmangfold og via Svein Nic Norberg ved Direktoratet for Naturforvaltning kom jeg i kontakt med ham. Det var ikke nei i hans munn når jeg kontaktet ham på Facebook og spurte om han hadde noen råd for mitt kommende besøk i Kathmandu.

Selv om Kathmandu ifølge Dhruba er en by med ca 10 millioner innbyggere (av Nepals totalt 30 millioner) er det kort vei til attraksjonene. Hannuman Plass ligger 15-20 minutter gange fra Thamel, byens turiststrøk. Her må turister betale 750 nepalske rupier (ca 50 kr) for å komme inn. Fryktelig dyrt synes Dhruba selv om biletten kan brukes flere steder. Historiske steder i Nepal dreier seg i stor grad om hinduistiske templer og andre hellige steder. Buddhas fødested er i Nepal, visstnok verdens største Shiva statue og en samling med steder på verdensarvlisten som du ikke finner noen andre steder i verden. Med fem dager i Kathmandu får jeg bare begynt på dette.

Dhruba jobber i Kathmandu, men familien bor i hjembyen hans, ca 500 killometer unna. Han har to sønner på ca 10 år og savner dem naturligvis. Noen ganger drar han hjem på besøk, andre ganger kommer de til Kathmandu. Men det går likevel 2-3 måneder mellom hver gang han se kona si, som er lærer.

Jeg blir ikke overrasket over de mange tiggerne på gata I Kathmandu, men i følge Dhruba er nesten alle sammen fra India. Nepalesere er for stolte til å tigge. Inderne kommer hit for å besøke et eller annet hindutempel og velger ofte å bli værende.  Men er det ikke stor fattigdom i Nepal også?  Nepal er ikke et rikt land, men preges likevel ikke av den samme fattigdommen vi ser i India, svarer Dhruba.

Så går turen til Swayambhunath Stupa, en av de helligste stedene for hinduene. Dette to tusen år gamle tempelområdet ligger på en høyde med utsikt over hele Kathmandu når det ikke er tåke. – Vi tar «public bus». Det er billigere sier Dhruba.

Den offentlige bussen viser seg å være en Toyota Hiace. I Norge er den sertifisert for 9 personer. Her vil de nok stable inn bortimot det dobbelte antar jeg. Så det blir trangt! Og riktig nok: Når busen var fylt opp og startet opp var det kanskje 20 ombord. Men raskt viste det seg å være plass til flere. Innkasteren, som delvis hang ut av vinduet sørget for at det satte seg tre personer på setene som egentlig bare hadde plass til to. Med 25 passasjerer var det virkelig sprengfullt, trodde jeg. Men først når det var 30 ombord var det umulig å presse inn flere. Den store utfordringen kom da jeg og Dhruba skulle «åle» oss frem til døren og komme oss ut fra vårt sete aller bakers og innerst i minibussen. De fleste passasjerene var kanskje en tredjedel av min størrelse og syntes det var ganske morsomt å se mine anstrengelser for å komme meg ut!

Etter et kort stopp på en cafe bar det de 500 trinnene opp til Swayambhunath Stupa. Turen opp er anstrengende, men utsikten var verdt det. Dessverre var det tåke slik at vi ikke fikk se hele Kathmandudalen og Himalaya i bakgrunnen, men flott var det likevel.

Den største overraskelsen kom da jeg så tre gutter spille basse. Jeg trodde denne sporten i hovedsak var begrenset til Trøndelag, men Dhruba kunne fortelle at basse var vanlig både i Nepal, India og mange naboland!

Søndag skal jeg på besøk hos Radio Nepal, men før den tid har Child Workers in Nepal (CWIN), en ledende barnerettsorganisasjon i Nepal, laget et helfagsprogram for meg på lørdag.

18/01/2013 - Posted by | barnearbeid mm, kultur, Uncategorized, Utenrikspolitikk | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

