Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Namaskara


Smilet hennes og den tradisjonelle indiske hilsenen med hendene foran ansiktet med fingertuppene mot hverandre gjorde dagen så mye bedre. Humøret var egentlig ikke på topp. Etter et døgn på reisefot med lange flyturer og venting på flyplasser var jeg blitt sliten. Men flyvertinnens hilsen når jeg kom inn i flyet som skulle ta meg fra Dehli til Kathmandu forandret alt.

jeg oppdaget til min overraskelse at Kathmandu faktisk ligger noe sør for Dehli. Turen går nesten rett østover. Innflygingen til Kathmandu er mektig. Fjellene med bondegårder på fjelltoppene gjør det vanskelig å forestille seg at vi skal kunne lande her med et stort fly, men plutselig trer den brede og flate Kathmandudalen frem. Nepals hovedstad ligger i 1400 meters høyde, men det er nesten helt flatt.

Hotellene i Kathmandu må kjempe for kundene sine og tilbyr gratis henting på flyplassen. skjønt gratis og gratis. Mannen som holder opp skiltet med «Silver Dome Hotel – Kjetiel Utne» spør om han også kan få noen rupier. Jeg har ennå ikke fått vekslet til nepalske rupier og han får derfor noen indiske. I bilen sitter det også en representant for hotellet og han forteller meg at han ikke har så godt betalt. Dessuten skal han forsørge kone og to døtre på 17 og 18 år. Den eldste går på college. Så kanskje…???

Gatebildet er ikke så forskjellig fra det jeg haar sett i India. Fullt av biler, som tuter for å komme frem, masse forurening (og menneker som bruker maske foran munn og nesse), små butikker med glorete skilt, barn, hunder, masse rask langs veikanten og kaos…

Gatene er smale og plutselig blir vi stående til sjåførens store frustrasjon, noe han gir høylytt uttrykk for. Han har tatt en sbnarvei for å unngå trafikkaosset i en annen gate, men det har også andre gjort. En buss har sperret all trafikk og kommer ikke av flekken. Men til slutt løsner det og i grunnen er dette litt av opplevelsen av hva Nepal er.

Hotellet mitt ligger i Kathmandus turistområde, Thamel. Det er rimelig, ikke luksuriøst, men helt ok med stor god seng og bad på rommet. Etter noen timer med hvile tar jeg turen ut og angrer et øyeblikk på at jeg har valgt å bo i Thamel. Det er praktisk å bo her, men som turist er det hele tiden noen som skal selge noe til deg. Jeg hater det!

Men mitt viktigste oppdrag nå er å finne en minibank og få spist et godt måltid før jeg går til sengs for natten. Jeg havner i en tibetansk restaurant om i grunnen ikke er så tibetansk bortsett fra at den har noen tibetanse retter på menyen i tillegg til nepalske (og meksikanske). Jeg sspør alltid om servitørens anbefalinger og angrer det heller ikke denne gangen. Hovedretten er noe som ligner på pasta med bøffelkjøtt inni. I støyen oppfatterjeg ikke hva den heter men dette skal visst være den aller mest vanlige nepalske retten. Og godt var det, ikke minst sammen med en flaske Everest, et lokalt øl. Til dessert velger jeg en blanding av innbakte frukter sammen med en melkebassert pudding. Til slutt forsøker jeg meg på det tibetanske alternativet til chai. Mens indisk chai kort fortalt består av te, krydder, melk, vann og sukker består den tibetanske varianten av te, vann, melk, smør og salt. Ikke så forferdelig godt, men heller ikke så ubehagelig som det kan høres ut. Ingrediensene er nok valgt fordi de egner seg for folk som skal bo i et ugjestmildt og kaldt klima.

Den første dagen har skjerpet apetitten på å lære mer om dette spennende landet. I morgen tidlig treffer jeg Dhruba, en nepalsk TV-reporter som skal hjelpe meg med å bli kjent med landet hans.

17/01/2013 - Posted by | India, kultur | , ,

2 kommentarer »

  1. Salt te stammer fra tiden før Djengis Kahn 🙂

    Kommentar av arvid birkeland | 18/01/2013

  2. Fint medkunnskapsrike kommenterer!

    Kommentar av Kjetil Utne | 18/01/2013


Legg igjen en kommentar

