Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Fylkeskommunale drosjer?


Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag Fylkesting drømmer om fylkeskommunale drosjer. Tanken er at det fylkeskommunale selskapet ATB, som administrerer busstransporten i fylket, også skal opptre som drosjesentral. Forslaget er ennå lite konkretisert, men la meg ta opp noen mulige konsekvenser av en slik løsning.

1. Det er ikke klart om Arbeiderpartiet ønsker at ATB skal ha monopol som drosjesentral i Sør-Trøndelag eller om de bare skal være en av flere konkurrerende drosjesentraler. Monopol er sjelden noen god løsning for kundene og bidrar vansligvis både til høyere priser og dårligere service.

2. Drosjenæringen er allerede i dag en sterkt regulert næring hvor fylket og staten vedtar rammebetingelser, blant annet hvor mange løyver den enkelte sentral skal ha. Likefullt er organiseringen av næringen og lønnssystemet slik at den stimulerer både drosjeeiere og sjåfører til å stå på når det er behov for det og slik optimalisere sin egen inntekt og antall tilgjengelige drosjer når trafikken er på sitt høyeste. Til tross for at det innimellom er mangel på drosjer sørger prosentlønnsystemet og høyere takster når trafikken er størst for at sjåførene og drosjeeierne stort sett er ute og kjører når etterspørselen er størst.  Vil en monopolbedrift kunne levere det samme? Neppe?

3. Lange arbeidsdager og ugunstig arbeidstid er vanlig i drosjeyrket. Det er på ingen måte en 8-4-jobb mandag til fredag med fri i høytidene. Det er ofte når andre har fri at behovet for oss som kjører drosje er størst. I det offentlige er det vanlig med tariffavtaler hvot du arbeider bare hver tredje helg. Skal du jobbe oftere kreves det ofte store tillegg i tillegg til generelle tillegg for kveld-, natt- og helgekjøring. Selv om også satsene i drosjeyrket er høyere på disse tidspunktene i dag er de langt unna det som er vanlig i det offentlige. En fylkeskommunal drosjesentral kan naturligvis tilby de samme betingelser som er vanlig i det private drosjemarkedet  i dag og slik forskjellsbehandle drosjesjåfører og andre fylkeskommunalt ansatte. Det vil neppe bli akseptert i lengden. Og resultatet ville blitt dårligere drosjetilbud, spesielt i helgene, og dyrere drosje.

4. Så kan det naturligvis tenkes at Arbeiderpartiet vil la «ATB Drosjesentral» konkurrere med de private drosjesentralene slik som Trøndertaxi og Norgestaxi. I såfall er jeg redd for at ATB ville slite med å holde kostnadsnivået til de andre. Dermed ville de enten tape i konkurransen med de private eller de ville trenge store subsidier fra fylkeskommunen, penger som istedet burde vært brukt på bedre veier, videregående skoler eller kollektivtrafikk.

5. En slik subsidiering ville sannsynligvis være i strid med lovverket og EØS-avtalen. Det ville også være stor fare for kryssubsidiering mellom den øvfige virksomheten til ATB og drosjevirksomheten.

6. Det offentlige er også en stor drosjekunde i form av syketransport, skoletransport, transport av funksjonshemmede osv. Spørsmålet er om Arbeiderpartiet ønsker å overlate disse oppdragene til den fylkeskommunale drosjesentralen uten konkurranse.

Fylkeskommunale drosjer er et mareritt, og ingen drøm. Jeg håper Arbeiderpartiet legger forslaget i skuffen. For godt.

Advertisements

13/11/2012 - Posted by | Lokal politikk | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: