Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

St Olav god på service og fag – dårlig på IT og administrasjon


Noen uker med nesten daglige besøk på St Olavs Hispital er en utmerket mulighet for å skaffe seg første hånds kunnskap om sykehuset vårt. Som lokalpolitiker er det verdifullt.

Møtet med de ulike ansatte på St Olav har vært utelukkende positivt. Alle har vist en enestående servicevilje. De viser at de bryr seg og inngir en tillit til sin fagkunnskap som er beroligende. Blir du syk kan du stole på at alle medarbeiderne på sykehuset gjør sitt beste for å hjelpe deg. I mitt tilfelle opplevde jeg også rask respons når kreft ble påvist. Skal vi tro TV2 og andre media er det slettes ikke alle som opplever det samme i andre deler av Norge. I mitt tilfelle er det også slik at kreften ikke har spredd seg slik at jeg kan regne med at jeg ganske raskt blir frisk igjen.
.
Men ikke alt fungerer like bra på dette moderne sykehuset.

Man skulle jo tro at et av Europas mest moderne sykehus tar i bruk IT i sin kommunikasjon med pasientene. Noen eksempler på at det ikke skjer:

* Ved innkalling til preoperativ undersøkelse (som ble sendt pr sneglepost) var det vedlagt et skjema som skulle fylles ut. Ved ankomst til undersøkelsen ble dette skjemaet levert til en sykepleier som fylte inn opplysningene på en pc. Hvorfor kunne de ikke kalt meg inn på e-post og lagt ved en link til et skjema på nettet jeg kunne fylt ut? Sykehuset kunne spart tid og penger og risikoen for feil ville blitt halvert.
* I den samme innkallingen ble det opplyst at det ville bli en del ventetid og at man gjerne burde ta med seg noe lesetoff for fylle tiden med. Er det ingen pasienter som vil benytte sin bærbare pc eller nettbrett? Hvorfor kan man ikke gi nødvendig informasjon for å komme på et eventuelt gjestenett på sykehuset? Ved ankomst spurte jeg om dette og ingen kunne gi noe svar.
* Når strålebehandlingen skulle starte fikk jeg en papirliste med tidspunkt for behandling. To dager senere får jeg en ny og oppdatert liste hvor konsultasjoner med lege og sykepleier samt tidspunkt for blodprøver var påført med penn. Det viser seg at de to avdelingene ikke har tilgang til hverandres datasystemer. Når det gjøres endringer risikerer man at avtalene ikke blir koordinert av denne grunn. I ett tilfelle ble strålingen flyttet til et tidspunkt på dagen hvor de som tok blodprøver hadde stengt for dagen slik at blodprøver ikke kunne tas mens man likevel var på sykehuset.
* For oss som bruker Outlook og lignende ville det være mye enklere om innkallingen kom på e-post slik at man kunne bekrefte tidspunkt digitalt og legge inn avtalen i kalenderen. Dette ville også gjøre det lettere å holde oversikt over endringer. Nå er situasjonen at jeg får 1-2 nye og oppdaterte avtalelister hver uke og må sjekke gjennom kalenderen for avvik hver gang.
* I ett tilfelle måtte behandlingstidspunktene endres pga at en av strålemaskinene var i ustand. Ingen hadde imidlertid varslet om denne endringen, hvilket medførte at jeg møtte opp på feil tispunkt og satt og ventet uten at noen varslet om feilen. Mye å gjøre var nok årsaken til at jeg ikke var varslet. Men i dag er det jo slik at nesten ethvert legekontor, tannlegekontor, frisør og andre varsler timer og endringer i timer ved et enkelt SMS-system. Dette kunne naturligvis St Olav også gjort. Det vile gitt bedre pasientbehandling og lavere kostnader.

Helsen er naturligvis mye viktigere enn slike små irritasjonsmomenter også for meg. Det er også slik at mange av pasientene ikke bruker IT-hjelpemidler i særlig grad. Det kan derfor ikke være slik at sykehuset forutsetter digital kommunikasjon. Dessuten må sykehuset naturligvis forholde seg til strenge personvernregler. Pasientinformsjon må ikke komme på avveie.

Likevel er det slik at mange av de eksemplene jeg har nevnt kunne vært løst raskt og enkelt uten bruk av tunge IT-systemer. Det burde være enkelt i første omgang å tilby pasienter som ønsker det mer kommunikasjon digitalt.

Mangel på IT-samordning i helsesektoren koster milliarder og svekker helsetilbudet gjennom mangelfull overføring av informasjon. Dette rammer pasientene, og må løses.

31/05/2012 - Posted by | Lokal politikk, Nasjonal politikk | ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

