Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

India neste


Nedtellingen har begynt for lengst. Jeg gleder meg utrolig til årets Indiabesøk. Reisen starter kommende søndag og inkluderer en stopp i Qatar. Årets program er om mulig enda mer spennede enn før.

For første gang besøker jeg Calcutta, kulturbyen i Vest Bengal ikke langt fra grensen mot Bangladesh. Her har jeg avtalt å besøke tre organisasjoner som arbeider med marginaliserte barn på forskjellige områder. En av dem består av en gruppe sosialarbeidere som jobber i «the red light district» med sexarbeidere og deres barn. Jeg kan vanskelig tenke meg noen som trenger og fortjener mer hjelp enn dem og ser for meg et besøk som gir sterke og varige inntrykk.

Til Bangalore og Kundapur har jeg med meg to representanter fra Stavset skole i Trondheim. Eva Lise og Mariann skal utvide forbindelsene som allerede er etablert mellom Stavset skole og CWC’s skoler i Kundapur. Namma Nalanda er en ny skole under oppbygging og målet er å skape en mønsterskole for India. Eva Lise og Mariann vil blant annet bidra med å utvikle nye læremidler.

Siden sist jeg var på besøk har Concerned for Working Children (CWC) også etablert et eget TV-program for barn som vi skal bli bedre kjent med.

CWC inspirerte meg også til å lansere forslaget om å arrangere en internasjonal konferanse om barns rett til å bli hørt i Trondheim i forbindelse med konstitusjonsjubileet i 2014. Bystyret i Trondheim vedtok enstemmig i fjor sommer å lansere denne ideen overfor Storting og regjering.

Oppe i alt dette skal jeg naturligvis også ha ferie, men en ferie hvor jeg kan lære noe nytt er den beste ferien jeg kan ha.

Følg meg på denne bloggen så vil du lese om hva jeg opplever og lærer i India!

23/01/2012 - Posted by | barnearbeid mm, India

2 kommentarer »

  1. -God tur, Kjetl! Flott at du blogger fra en slik reise, dette er viktig hverdagslig info å få ut til alle og enhver. Og ikke minst kan det rett og slett føre til at flere gjør som deg. Respekt!

    Kommentar av Torbjørn Solberg | 23/01/2012

  2. Takk skal du ha, Torbjørn!

    Kommentar av Kjetil Utne | 01/02/2012


Legg igjen en kommentar

