Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Ville gi 100 rullestoler til funksjonshemmede i Vietnam – ble kastet ut av landet!


Min gode venninne MiVan er en farlig dame. Ihvertfall hvis vi skal tro vietnamesiske myndigheter. For bare noen timer siden sendte hun meg en melding for å fortelle at hun ble nektet innreise i Vietnam og ble sendt ut av landet.

Dette skrev hun til meg før helga:

«hei Kjetil,
Hvis du har noen minutter, les det her! Jeg reiser til Vietnam neste uke for å levere 100 rullestoler og ris. Vi kommer til å samle stoff til en bok, som handler om de glemt drømmer hos barna i barnehjem. Men den norske ambassaden nekter å støtte prosjektet vårt. De begrunner dette med at de ikke støtter prosjekt som er initiert av privat personer. MR-dialog mellom VN og Norge er 17.okt, samme dag som jeg ankommer Vietnam.»

MiVan Løvstrøm har tross sin unge alder vært en aktiv dame i lang tid. Jeg har også skrevet om henne før. Mye tyder på at hun har blitt overvåket av vietnamesiske myndigheter i Norge, og ikke minst under et tidligere besøk i landet.

Vietnam styres fortsatt av kommunistpartiet selv om de har innført en form for markedsøkonomi. Et utslag av dette er sensuren. Sist jeg besøkte dette fasinerende landet så jeg dette på måten landets aviser omtalte kampen for demokrati i Myanmar. Det vil si: De omtalte den ikke i det hele tatt. Kontrasten var stor til avisforsidene i nabolandet Malaysia som alle var dominert av det som skjedde i Myanmar.

Norges ambassade i Hanoi liker tydeligvis ikke virksomheten til MiVan. De har ikke ønsket å støtte hennes bokprosjekt med henvisning til at de ikke støtter prosjekter initiert av enkeltpersoner. Jeg tror derimot at den virkelige grunnen er at de ikke ønsker å støte vietnamesiske myndigheter i en situasjon hvor de håper på dialog. Da passer det ikke med «forstyrrende elementer».

Men er det riktig at Norge bare skal legge seg flate i dialogen med diktaturer? Skal vi legge oss flate overfor Kina for å sikre norske bedrifter markedsadgang? Skal vi slutte å invitere opposisjonelle cubanere til feirengen av 17.mai på ambassaden fordi Castro ikke liker det? Skal vi la være å støtte Mi Vans prosjekter i Vietnam bare fordi det er ubehagelig for vietnamesiske myndigheter?

Jeg mener svaret bør være NEI.

17/10/2011 - Posted by | Utenrikspolitikk | , ,

2 kommentarer »

  1. Det er kanskje på tide at noen tar tak i de mange problemstillinger som følger av samhandling med andre nasjoner!

    Kommentar av arvid birkeland | 17/10/2011

  2. Nei, det bør vi ikke gjøre! Norske myndigheter er ofte for feige i forhold til diktaturer. Dette gjelder ikke minst i forhold til røde og kommunistiske diktaturer som Vietnam, Cuba og dessuten til det store og mektige Kina!

    Kommentar av Knut Arne Langås | 20/10/2011


Legg igjen en kommentar

