Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Vet du hvor Hampi er? Burde du vite det?


Jeg er i Hampi. Hvor i all verden er det spør du kanskje? Og det er pinlig å innrømme det: For en uke siden visste jeg det heller ikke. Hampi er i samme klasse som Angkor Vat og Tetuacan. Byer som i sin tid var like store, mektige og viktige som romertidens Roma.

Så hvorfor er det bare et fåtall som kjenner disse stedene? Er det kanskje fordi vi ikke tror at noe viktig har skjedd utenfor vår egen verdensdel? Og hvilken respekt har vi for mennesker fra andre deler av verden når vi ikke kjenner deres historie?

Men tilbake til Hampi. Stedet eller området som i dag har 2000 innbyggere hadde på det meste 2 millioner innbyggere for ca 500 år siden. Det var Teluguprinsen Harihararaya som i 1336 reiste fra sitt hjemsted på Sør-Indias kyst mellom Mangalore og Kundapur til det som i dag kalles Hampi. Her etablerte han sin nye hovedstad, Vijayanagar, for å skape en by som skulle hindre muslimene nordfra å overta kontrollen over Sør-India. Hans Hindiimperium, som ble et av de mektigste i historien, varte i ca 300 år, men i 1565 ble Vijayanagar ødelagt av en rekke muslimske sultaner i området som slo seg sammen. Det sier litt om imperiets rikdommer når kongen som flyktet med restene av rikdommene (gull, smykker osv) brukte over 500 elefanter for å transportere verdiene.

Hampi ligger ikke akkurat sentralt plassert. Jeg tok nattbussen fra Kundapur (10 timer), men man kan også ta bussen fra Bangalore (9 timer) eller fra Goa (11 timer). Vel fremme på hotellet mitt ringer jeg guiden min som er anbefalt av Nandanna Reddy i CWC. Jeg leier både han og en auto rickshaw for å komme rundt i et par dager. Området er såpass stort at man trenger 2 dager, minst.

Mai er nok ikke det beste tidspunktet å reise. Riktignok slipper jeg unna turistene. I løpet av en dag ser jeg kanskje 10 hvite mennesker. Men det er varmt, ca 35 grader vil jeg tro. Så det blir mange liter drikke i løpet av dagen. Området er såpass stort at det ikke kan anbefales å gå rundt hele området. Til sammen finnes over 3000 templer i tillegg til festningsverk, vakttårn og restaurerte boligkvarter for kongen og dronningene (Kongen hadde tre hustruer).

Jeg fikk se den gamle gullbazaren , en strekning på ca 1 km hvor det kun ble handlet gull og gullsmykker. Mens man i dag måler gull i gram forteller guiden min at de den gang målte gull i kopper! Litt bortenfor gullbasaren lå basaren hvor kongens 200.000 soldater kunne kjøpe seg kvinneselskap for å si det litt pent…

I varmen blir det litt slitsomt å høre på stadig nye detaljer fra guiden min. Men det er lite tvil om at dette var et rike som i sin tid både matchet og overgikk andre riker på samme tidspunkt uansett hvor i verden man var. Jeg spurte guiden om det var noen link mellom Vijayanagar og Angkor Vat, og det bekreftet ham. Fra mitt besøk i Angkor Vat for noen år siden mener jeg også å huske at mange av steinhuggerne ved Angkor Vat i Kambodsja kom fra India.

Det kan godt være at pensum i norsk skole er forandret slik at dagens elever lærer mer om de store sivilisasjonene utenfor Europa enn da jeg selv gikk på skolen. Eller så er det bare jeg som glemte det jeg lærte den gang. Om det ikke skulle være tilfelle, håper jeg at forandring skjer.

21/05/2011 - Posted by | Uncategorized

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

