Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Noen som vil spandere et klasserom på Namma Nalanda?


Ambisjonene for Namma Nalanda er store. Dette skal bli en modellskole for India som gjennom eksemplets makt skal forandre indisk skole – og livet til tusener, om ikke millioner, av indere. I juni begynner de første 50 elevene. Det eneste som mangler nå er noen klasserom og andre fasiliteter. Det må da kunne la seg ordne?

La oss begynne med begynnelsen.

Allerede for ca 20 år siden etablerte Concerned for Working Children (CWC) en yrkesskole med internat for marginaliserte barn. Hvert år utdannes nesten 100 barn fra familier i krise til et yrke som sikrer de aller fleste en god jobb og en god fremtid. Men ikke bare det. De gis en god allmennutdannelse og de lærer også det CWC er så opptatt av: ”Life skills”.

Indisk skole er nemlig gid på teori, men dårlig på å lære elevene hvordan de skal greie seg i dagliglivet. Heller ikke demokratikunnskap står sentralt. Dette har ført til at bortimot 50 % av elevene dropper ut av skolen fordi de ikke opplever skolen som relevant i forhold til de utfordringer og behov elevene har i dagliglivet. Heller ikke lærer de noe om hvilke rettigheter de har, likestilling mellom kjønnene osv.

Noen eksempler på hvordan Namma Bhoomi arbeider:

• Ved å tildele ale elevene, både gutter og jenter, lærer de dem at også jenter skal kunne sykle. Det gir dem frihet, og når de forlater skolen og flytter hjem til landsbyen tar jentene med seg denne holdningen. De forventer at de skal ha den mobiliteten og friheten som sykkelen innebærer, og lykkes stort sett i å få aksept for det. India forandres sykkel for sykkel.
• Ingen elever på Namma Bhoomi blir fortalt hvilken kaste de andre elevene har. Hensikten er naturligvis å forandre holdningene til kaqstesystemet.
• Elevene får opplæring i hvilke rettigheter de har. Det er det ingen andre som gir dem i India. Mange fattige indere er ikke engang registrert som innbyggere der de bor. Dermed har de ikke rett til vann, økonomisk støtte for fattige osv. Når elevene kommer hjem møter de opp på offentlige kontorer og sørger for at alle papirer er i orden. Det skaper en enorm stolthet hos foreldrene og tillit til det arbeidet som CWC og Namma Bhoomi står for.

Namma Nalanda er neste trinn i denne prosessen. Skolen er godkjent i henhold til indisk lovgivning som en vanlig skole. India har vedtatt en mønsterplan for skolen som legger opp til mye av det Namma Bhoomi arbeider for. Problemet er bare at det ikke fungerer i praksis. Hensikten med Namma nalanda er å skape en modell for indisk skole. Lærere fra andre deler av India og fra andre land ønskes velkommen til skolen både for å bidra til å utvikle skolens innhold og pedagogikk, og for å lære hvordan det kan gjøres på deres egen skole.

Stavset skole i Trondheim har etablert et samarbeid med Namma Nalanda/Namma Bhoomi. Hensikten er at skolene skal lære fra hverandre. Men i tillegg bidrar Stavset skole til at det hvert år blir samlet sammen penger som finansierer 2 lærerårsverk. Namma Nalanda ansetter i disse dager 4-5 lærere som skal dra i gang det første skoleåret i juni. 2 Av disse lærerne er altså betalt med penger fra Trondheim, og vi kan slå fast at barneskolen i Trondheim har hatt avgjørende betydning for å få prosjektet i gang.

Men mye mangler ennå. Namma Nalanda skal etableres på en tomt vis a vis Namma Bhoomi. Men foreløpig står bare noen grunnmurer ferdig. I tillegg er det etablert et område hvor eleven skal lære hvordan de kan flerdoble landbruksproduksjonen ved å dyrke tradisjonelle landbruksprodukter på en annen måte. Inntil videre har Namma Bhoomi satt av noen av sine fasiliteter til Namma Nalanda slik at skolen kan komme i gang i år. Men hvis skolen skal fortsette å utvide virksomheten med nye klassetrinn trengs flere klasserom og andre fasiliteter. Det koster penger, men likevel bare en brøkdel av hva det ville koste i Norge.

Er det noen som vil bidra til at India forandres – og at livet til mange fattige indere forandres – bidrar jeg gjerne til å koble dere til Namma Nalanda. Enkeltpersoner, skoler, bedrifter og andre som ønsker å bidra kan finansiere et klasserom, utstyr til skolen, lærerlønninger, kostnadene ved å holde en elev ved skolen i et år eller på annen måte. Man kan bidra med smått eller med stort.

Vil du forandre verden?

Advertisements

21/05/2011 - Posted by | barnearbeid mm, India, kultur, Utenrikspolitikk

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: