Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Fartshumper


Er Trondheim «fartshumpenes by»? Etter alle de kommentarene jeg får fra tilreisende som tar taxi er det mye som tyder på det. Bussjåførene har gjennom årene med jevne mellomrom markert sin misnøye med fartshumpene som er plassert i busstraseene og tildels nektet å kjøre slike bussruter. Etter at det nå er anlagt flere fartshumper i Roald Amundsens vei kan sjåførene risikere å passere 300 fartshumper i løpet av en dag. Dette merker de på ryggen.

«Når kampen står mellom bussjåfører med dårlig rygg og engstelige småskolebarn, er det lett å velge side,» skriver Adresseavisens kommentator Trygve Lundemo i avisen.

Slik kan det forenkles av en pressemann. Når han setter bussjåførenes vonde rygger opp mot livet til skolebarn er naturligvis svaret enkelt for de fleste. Bussjåførene må akseptere et dårlig arbeidsmiljø. Skolebarna er mye viktigere. Men er det så enkelt?

Selv om en lege på St Olavs visstnok har sagt at de mange humpene ikke er skadelige for ryggen. Som taxisjåfør kjører jeg over 600 humper på en travel vakt, og jeg merker det. Jeg har kolleger som sliter med dårlig rygg. Noen blir sykmeldt, andre slutter i yrket. Om dette skyldes fartshumpene kan ikke jeg si, men at 600 fartshumpepasseringer på en dag er godt for ryggen betviler jeg. Et godt arbeidsmiljø kan man ihvertfall ikke kalle det.

Når bussjåførene nekter å kjøre slike busstraseer forstår jeg det derfor godt. Valget står derfor ikke nødvendigvis mellom bussjåførenes rygger eller skolebarnas sikkerhet. Kanskje må vi i stedet velge mellom å ha et busstilbud i et område og barnas sikkerhet. Eller mener Lundemo kanskje at bussjåførene skal lide for at han og andre skal ha kort vei til bussen?

Trondheim kommune samarbeider med bussnæringen om å finne løsninger som bussjåførene kan akseptere. Det spesielle i saken er at kommunen ikke ser ut til å bry seg om andre grupper yrkessjåfører. Mens en bussjåfør i verste fall må passere 300 fartshumper på en dag, må de fleste taxisjåfører regne med å kjøre over langt flere humper på en travel dag. Men ingen i kommunen er interessert i helsa til taxisjåførene. Mange andre yrkessjåfører er naturligvis i samme situasjon. Samtidig opplever utrykningskjøretøy at de blir sterkt forsinket av fartshumpene og er du så uheldig å bli transportert i en ambulanse kan det være at transporten blir en lite hyggelig opplevelse.

Vi taxisjåfører vil nok ikke nekte å kjøre slik bussjåførene noen ganger har truet med. Vi finner oss i det meste. Kommunens dårlige veivedlikehold og enda dårligere vintervedlikehold gjør naturligvis jobben vår vanskeligere og arbeidsmiljøet dårligere, uten at det ser ut til å påvirke beslutningene.

Valget står naturligvis ikke mellom fartshumper eller ikke fartshumper. Både form, størrelse og plassering ser ut til å være tilfeldig. Hvorfor skal det for eksempel være fartshumper i den midlertidige veien på baksiden av Nidar. Der er det ikke lagt opp til å være fotgjengertrafikk. Det finnes fartshumper som knapt merkes på en bil med gode størdempere uavhengig av fart mens andre fartshumper er slik at du må ned i 10-20 km/t hvis du ikke skal ødelegge bilen. Noen ganger er det langt mellom fartshumpene, mens det andre steder er mindre enn 20 meter mellom dem, gjerne plassert ved bunnen av en bakke som krever jevn fart for å komme opp når det er glatt vinterstid.

For 2-3 år siden var jeg tilstede på et møte i regi av Ila Velforening. Der kom det opp krav om fartshumper både langs Nordre Ilevolden og i Abelsborggate. Veikontoret lovte å se på saken. Det ingen på møtet syntes å bry seg om er at trikken går langs Nordre Ilevolden, og jeg vil tro at fartshumper vanskeliggjør trikkedrift…. Jeg bodde tidligere i nabogata til Abelsborggt og tror aldri jeg har sett en bil kjøre over 30 km pr time der, men nå har det likevel kommet fartshumper i gata med det resultat at sjåførene fokuserer mer på fartshumpene enn på hvem som ferdes i gata.

Fartshumper må vi akseptere, men antallet er for stort, de er tildels feil plassert og har ofte feil utforming. Andre fartsregulerende tiltak må også vurderes som alternativ. I en boligvei på Jakobsli har beboerne satt ut store blomsterkasser i veibanen som fungerer som sjikaner. Etterhva jeg kan se har dette fungert bra. Andre løsninger kan fungere andre steder. På lengre sikt bør veinettet også planlegges slik boliggatene ikke må benyttes for gjennomgangstrafikk. Så kan det også være at beboerne i enkelte områder må gjøre et valg: Er barnas og andre myke trafikanters sikkerhet så viktig at man vil greie seg uten kollektivtrafikk?

Advertisements

05/12/2010 - Posted by | Lokal politikk | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: