Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Når Adresseavisen svikter ytringsfriheten


NRK melder i dag at Adresseavisen for fem år siden makulerte 90000 eksemplarer av avisen fordi avistegner Jan O. Henriksen hadde tegnet den danske karikaturtegneren Kurt Westergaard. Westergaard var tegnet med en av sine karikaturtegninger i hånden. Pussig nok har ikke Adresseavisen fortalt om denne episoden – hverken den gang det skjedde eller i dag. Eller kanskje er det ikke så pussig likevel?

Historien om hvordan karikaturtegningene i Jyllandsposten ble behandlet av norske medier og regjeringen er pinlig. Man kan godt synes at det er unødvendig å provosere mennesker med en annen tro, men retten til å ytre sine meninger kan ikke svekkes. Straks vi begynner å sensurere andre eller foretar selvsur er vi på en gal vei.
I Norge var det flere aviser som trykte faksimiler av tegningene fra Danmark for å illustrere hvilken debatt som var igang. Men når opptøyene i muslimske land startet med flaggbrenning tok både regjering og store medier avstand fra trykkingen av karikaturtegningene. Jonas Gahr Støre la all skylden på den lille avisa Magazinet, mens han burde ha forsvart deres trykkefrihet uten forbehold.

For et års tid siden ble det kjent at den danske avisen Politiken sier unnskyld for krenkelsen av muslimer etter at de trykket Muhammed-tegningene, og har inngått forlik med etterfølgerne til profeten Muhammed. Dermed er det grunn til å spørre om vi heretter kan stole på det journalistiske arbeidet fra denne avisen eller er det slik at deres omtale av saker som berører islam er farget av denne avtalen?

Adresseavisen har på sin side inngått en avtale med Politiken om å trykke saker som er skrevet av deres store og gode korrespondentnettverk rundt omrking i verden. Dermed må vi kunne stille det samme spørsmålet om Adresseavisens utenriksdekning. Paradoksalt nok erstattet denne avtalen med Politiken en tidligere avtale om å benytte Jyllandspostens korrespondentnettverk. Adressa har altså byttet ut et avishus som har vist karakterfast støtte til ytringsfriheten med et avishus som gir etter for ytringsfrihetens fiender.

NRK skriver:
«Nå har debatten blusset opp igjen, etter at debattredaktør Flemming Rose i Jyllands-Posten ga ut boka «Taushetens tyranni» forrige uke, som viser de omstridte tegningene på nytt.

Samtidig ble nye terrorplaner mot Jyllands-Posten avslørt.»

Så blir vi altså gjennom NRK kjent med historien om hvordan ledelsen i Adresseavisen besluttet å makulere 90000 eksemplarer av Uke-Adressa etter at de så tegningen til Jan O. på baksiden selv om tegningen var godkjent på forhånd. Jan O. er ikke opprørt over dette selv om han mener tegningen var uskyldig. Han forstår nemlig at trykking av tegningen kan skape utrygghet for avisens ansatte. Sjefredaktøren vil ikke kommentere saken.

Dette er selvpålagt sensur. Enda verre er det at slikt skjer uten at vi som leser avisa blir gjort kjent med det.

Advertisements

05/10/2010 - Posted by | kultur, Nasjonal politikk, Utenrikspolitikk | , , , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: