Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Lovlig norsk


Når jeg leste «Ulovlig norsk» av Maria Amelie, jenta som kom til Norge som asylsøker som 16-åring sammen med sine foreldre og som til tross for at hun har oppholdt seg ulovlig og papirløst i Norge har tatt høyere utdanning ved NTNU, ga meg både klomp i halsen og tårer i øynene. Maria Amelie gjorde meg både stolt og skamfull over å være norsk. Og hun gledet meg med sine fine ord om Trondheim og studentmiljøet hun opplevde her.

Men først og fremst bidrar Ulovlig norsk til at jeg tenker gjennom hva det innebærer å «ikke finnes» og hvordan en asylsøker opplever møtet med Norge og det norske byråkratiet. Boka fører til mange spørsmål, men færre svar. Og et ønske om at Maria Amelies neste bok skal være foreldrenes historie.

«Med denne boken vil jeg at ditt liv skal forandres. Jeg vil at du etter å ha lest denne boken skal løfte blikket og se verden annerledes. Jeg vil at du skal se perspektiver, ikke detaljer. Jeg vil at du skal se solnedgangen i horisonten og ikke skjermen på datamaskinen din. Jeg vil at du skal tenke på hva som er viktig, tenke på hva du har, før du tenker på hva du mangler. Jeg vil at du skal kjenne livet ditt så sterkt – at du blir svimmel av det. Av det livet du har. Og hvor takknemlig du bør være for at du er heldig. Jeg vil at du skal kjenne på følelsene i hjertet ditt, jeg vil at du skal være ærlig med deg selv.
Jeg vil så gjerne at du ser.»

Slik lyder prologen i boka, og Maria Amelie har lykkes i dette.

Som politisk engasjert kan jeg imidlertid ikke unngå å tenke over hva de politiske konsekvensene av det man lærer og forstår skal være.

Maria Amelia beskriver ikke bakgrunnen for flukten fra Kaukasus i detalj, men man blir likevel ikke i tvil om at den var tvingende nødvendig. Hvorfor skal ellers en velstående og ressurssterk familie reise fra hjemmet sitt til en uviss fremtid? Når en slik familie ikke får opphold i Norge er det lett å spørre hvorfor. Tilliten til en god saksbehandling i UDI og UNE blir svekket når jeg leser om udugelige tolker, en advokat som ikke vil møte søkerne personlig men bare snakker med dem på telefon og et avslag som er stemplet samme dag som søkerne ble intervjuet. Hvordan har man da kunnet sjekke opplysningene som er gitt? Det er lett å stille seg spørsmålet: Skjer dette andre også?

Så har vi det store spørsmålet. Hva gjør vi med slike som Maria Amelie? Maria Amelie søker nå om opphold på egen hånd. Kanskje får hun ja og hennes problem er løst. Men det løser ikke problemet for alle andre som er i samme situasjon. En generell liberalisering vil heller ikke være praktisk mulig. Det vil sannsynligvis føre til så stor pågang at det blir umulig for Norge å ta i mot alle.

Vi kan imidlertid ikke leve med at saksbehandlingen skal være såpass tilfeldig som det ser ut til at den har vært i Maria Amelies tilfelle. Vi må gå gjennom både regelverk og behandlingsrutiner slik at vi får en mer human asylpolitikk.

Så har vi spørsmålet om alle de papirløse, alle de som oppholder seg ulovlig i Norge. Ingen kjenner antallet. Noen snakker om 1-2000, andre om 32000. Sannsynligvis ligger sannheten et sted i mellom disse tallene.
Noen av disse har sannsynligvis begått kriminelle handlinger og har ingen rett til å oppholde seg i Norge. Men for de andre bør vi vurdere et tidsbegrenset amnesti slik mange andre Europeiske land har gjort.
Slik kan vi starte med blanke ark.

03/10/2010 - Posted by | Nasjonal politikk, Utenrikspolitikk

3 kommentarer »

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Anders Kringstad, kjetilutne. kjetilutne said: Lovlig norsk: http://wp.me/pnTkQ-gx […]

    Tilbakeping av Tweets that mention Lovlig norsk « Kjetils Blå Bølger -- Topsy.com | 03/10/2010

  2. […] blogget på nytt og trakk følgende […]

    Tilbakeping av Han gir brutaliteten et ansikt « Kjetils Blå Bølger | 13/01/2011

  3. […] søkt om dette fremfor å søke om opphold som asylant. Det er kun formaliteter som hindrer henne i å få opphold. Det er dette som utgjør likheten mellom Arvids og Maria Amelies saker. Sunn fornuft tilsier at […]

    Tilbakeping av Maria Amelie og Arvid « Kjetils Blå Bølger | 17/01/2011


Legg igjen en kommentar

