Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Tomkjøring


Buss- og Sporveisbetjeningens Forening liker ikke at bussdriften i Trondheim settes ut på anbud. Denne forenin gen har lenge vært dominert av den ekstreme politiske venstresiden. Deres motstand mot de forandringer som nå skjer i organiseringen av kollektivtilbudet er derfor ikke overraskende.

I går fikk de et stort oppslag i Adresseavisen med påstanden om at flyttingen av bussdepotet fra Sorgenfri til Sandmoen og Ranheim innebærer at bussene må kjøre 450.000 kilometer i året uten passasjerer. Uten tilgang til regnestykket er det vanskelig å vurdere sannhetsgehalten, men jeg tillater meg å tvile.

Bussene vil normalt starte om morgenen ute i bydelene. Det betyr at bussene i dag må kjøre tomme fra Sorgenfri til Stavset, Ranheim, Tiller og andre andre startstedene for rutene. Folk bor ute i bydelene og reiser inn til sentrum eller videre til andre bydeler for arbeid og skolegang. Det betyr at det allerede i dag er betydelig tomkjøring. Og slik må det nødvendigvis være så lenge bussen ikke blir parkert for natten på endeholdeplassene. Rundt midnatt må bussene på samme måte kjøres fra endeholdeplassene og til Sorgenfri.

Når de to nye bussdepotene står ferdig på Sandmoen og på Ranheim vil det bli mange busser som får langt kortere kjøreavstander til endeholdeplassene. Rute 3 og 4 fra Lade, 5 fra Dragvoll, 6 fra Værestrøa og 7 fra Vikåsen og flere til får naturligvis langt kortere tomkjøring fra depotet på Ranheim enn de gjør i dag fra Sorgenfri. Tilsvarende vil bussrutene 43 fra Ringvål, 44 fra Heggstadmoen, 46 fra Sandmoen og 47 fra Klæbu spare tomkjøring fra Sandmoen i forhold til Sorgenfri. Så er det bussruter som kommer noenlunde likt ut i forhold til dagens løsning mens andre bussruter igjen får mere tomkjøring. For en utenforstående er det naturligvis umulig å beregne det nøyaktige omfanget av tomkjøringen, men det er vanskelig å akseptere at det skal være nødvendig med 450.000 kilometer i EKSTRA tomkjøring i forhold til dagens situasjon ved å flytte depotene ut i bydelene.

En viktig årsak til at bussdepotene flyttes er å skape en likeverdig konkurransesituasjon. Hvis Team Trafikk fikk beholde dagens depot, mens konkurrentene måtte skaffe seg depot andre steder ville det skape en skjev konkurransesituasjon. De radikale fagforeningene ønsker å forandre minst mulig. Konkurranse tilsier behov for endringer og forbedringer. Man må skjerpe seg for å kunne gi kundene er bedre tilbud til en lavere pris. Det vil man ikke ha noe av og sier nei til forandring.

Det er også grunn til å spørre om et attraktivt område som Sorgenfri bør benyttes til bussparkering. For et par år siden foreslo Høyres Lars Tvete i bystyret at rådmannen skulle utarbeide en helhetlig plan for Tempe/Sorgenfri området. Dette området er i dag dårlig utnyttet og ville med en annen bruk både kunne gi plass til boliger til kanskje ti tusen mennesker og tusenvis av arbeidsplasser. Blandt de som har tanker og ideer om bruk av området er Sintef. Dette er et område med god bussdekning, kort vei til sentrum og enda kortere vei til NTNU på Gløshaugen og St Olavs Hospital. Miljøgevinsten av å øke antall beboere og arbeidsplasser i et område hvor folk kan greie seg uten bil vil være enorm.

I et slikt perspektiv bør vi ikke la en fagforening uten vilje til forandring stoppe en utvikling som er viktig for Trondheim ved å bruke misvisende tall.

Reklamer

21/07/2010 - Posted by | Lokal politikk | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: