Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Drosjesjåfører og sexpress


Rett før helga hadde Adressa et stort oppslag om sjåfører i Norgestaxi som var tiltalt for å ha antasted kvinnelige passasjerer. La det være sagt med en gang: En taxipassasjer skal kunne føle seg trygg på alle måter og når slikt skjer er det totalt uakseptabelt. Dessuten skader det taxinæringen ogt alle oss som livnærer oss av å kjøre drosje.

Merkelig nok ble ikke dette noe tema som mine passasjerer tok opp i går kveld. Med ett unntak: Damen i slutten av 30-årene (?) hadde selv hatt en slik opplevelse. Sjåføren hadde lagt hånda si på kneet hennes. Det var ikke bare svært ubehagelig for henne, men hun ble også livredd for hva som kunne skje. Ingenting skjedde, men hun glemmer aldri hendelsen.

Den mannlige sjåføren var en etnisk nordmann. Det er verdt å få med seg ettersom saken som nå kommer for retten etter hva jeg forstår gjelder innvandrede nordmenn. Det er enkeltpersoner, uavhengig av etnisk bakgrunn, som begår disse lovbruddene. Og det er verdt å kalle en spade for en spade. Dette er et alvorlig brudd på norsk lov og ikke en uskyldig flørt.

Den kvinnelige passasjeren min var også irritert over at vi i Norge har å lett for å stemple alle innvandrere hvis en enkelt innvandrer begår et lovbrudd, mens det samme ikke skjer hvis en etnisk nordmann har gjort det samme. Dette støtter jeg henne hundre prosent i.

Likefullt er jeg redd for at innvandrewre er overrepresentert når det gjelder slike hendelser. Men dette skyldes ikke at innvandrerne har noen mindreverdig moral. Jeg tror det hovedsakelig skyldes mangel på forståelse for og kunnskap om kulturforskjeller. En innvandrer fra et land med et mer strikt kvinnesyn enn vi har i Norge kan sannsynligvis tolke en norsk kvinnes opptreden som en invitasjon til noe mer enn det er.
Dette tyder på at opplæringen som sjåførene får ikke er god nok, ihvertfall trengs det åpenbart et kurs i kultuerforståelse for sjåfører med bakgrunn fra fremmede kulturer. Dette er taxiselskapenes ansvar.

Når jeg selv gikk Taxiskolen hos Trøndertaxi for 8-9 år siden var Trøndertaxi helt klar på hvordan vi skulle forholde oss i forhold til slike spørsmål. Vi måtte ikke under noen omstendighet invitere til sex eller ta i mot invitasjoner til sex. Det siste skal jeg komme tilbake til. Selv om det var passasjeren som inviterte til et erotisk forhold skal vi alltid si nei. Hvis en Trøndertaxi sjåfør antaster en passasjer er det derfor ikke b are et lovbrudd, men også et brudd med Trøndertaxis retningslinjer.

Hvorvidt Norgestaxi er like nøye med å påpeke slike krav til sine sjåfører vet jeg ikke, men så vidt jeg forstår er kursene for nye sjåfører mye kortere og gir derfor mindre tid til å gå i dybden i slike etiske spørsmål. Begge selskapene har likevel muligheter til klare forbedringer på dette feltet. I helga diskuterte jeg hva som kan gjøres med Torhild Aarbergsbotten som er Høyres gruppeleder i Fylkestinget og medlem av samferdselskomiteen i fylket. Det er fylkeskommunen som behandler spørsmålet om drosjeløyver. Torhild vil nå foreslå at fylket skal kreve at taxiselskapene utarbeider handlingsplaner for å hindre sexpress og antasting av kunder.

Tiltross for den siste tids hendelser, og tilfeller i Rogaland der drosjesjåfører har voldtatt passasjerer, er dette unntakene som bekrefter regelen. Og regelen er at man kan føle seg trygg som drosjepassasjer. I Trondheim har vi mer enn 1000 drosjesjåfører og de som begår slike lovbrudd kan sannsynligtvis telles i promille. Langt vanligere er det at drosjesjåfører blir utsatt for sexpress fra passasjerer. Sannsynligvis skjer det hver eneste dag. Jeg vil tro at det oftest skjer for kvinnelige drosjesjåfører. Men selv en godt voksen sjåfør som meg opplever jevnlig slike tilfeller.

Noen ganger er det svært ubehagelig andre ganger kan det oppfattes som smigrende. Og det må innrømmes at det har skjedd at man har hatt lyst til å ta i mot tilbudet. Jobb og fritid må imidlertid skilles hvis taxibransjen skal oppfattes som seriøs. I tillegg har det skjedd at en sjåfør som har blitt med passasjeren hjem i etterkant er beskyldt for voldtekt eller voldtektsforsøk. Det blir i en slik situasjon ord mot ord og en svært vanskelig situasjon for sjåføren.

Sexpresset kan ta mange former. Noen ganger har jeg opplevd at dritfulle damer har foreslått at taxituren gjøres opp in natura når vi har kommet frem. En annen gang var det ei ung dame i baksetet som under hele turen bøyde seg frem og snakket kontinuerlig om sex i øret mitt under hele turen. I et annet tilfelle var en flott dame i 30-årene opptatt av å fortelle meg at hun ønsket at jeg skulle bli far til hennes barn og før hun forlot bilen ville hun absolutt ha et ordentlig kyss. De fleste av disse tilfellene har vært uproblematiske. Som en stor og voksen mann som er trygg på seg selv er slike tilfeller stort sett greit å takle. For andre kan det være verre.

Også jeg har opplevd mer ubehagelige situasjoner. En godt voksen dame som ble fornærmet fordi jeg ikke ville bli med henne inn og heller ikke ville gi henne telefonnummeret mitt skapte en tone i bilen som ikke var trivelig. Verre var det med den eldre mannen som satt i forsetet. Kona hadde hentet han i byen etter noen dagers fyllekalas. Mens hun satt bak i bilen la han hånden sin på kneet mitt, og signalene var ganske tydelige. Kona var oppmerksopm på det som skjedde og hadde åpenbart opplevd det før. Jeg var glad når den turen tok slutt.

Slike hendelser er en av grunnene til at det å kjøre drosje ikke egner seg for hvem som helst. Man må ikke være av den nervøse typen. Det er viktig at taxisentralene forbereder sjåførene på å takle slike episoder, men i siste instans må man greie seg selv. Så har man naturligvis nødknappen som kan benyttes hvis man føler seg truet. Benyttes den vil man innen få minutter ha en rekke kolleger på plass for å hjelpe til.

Den muligheten har ikke passasjere¨r som blir utsatt for uanstendig oppførsel. Et godt råd til de som føler seg utrygge er å levere kredittkortet til sjåføren allerede når man kommer inn i bilen slik at kortet kan dras umiddelbart. Når det har skjedd kan ingen sjåfør bestride at passasjeren har vært i bilen. Dette kan virke forebyggende.

En annen oppfordring er at alle hendelser av en uanstendig oppførsel fra en sjåfør blir meldt til taxisentralen. Hvis du sørger for å få kvittering for turen er all informasjon om taxinummer, sjåførnummer, reisestrekning etc registrert. Min kvinnelige passasjer fra sist lørdag hadde ikke varslet den hendelsen hun hadde opplevd. Hun var redd for at man ikke ville tro på henne. Men slike henvendelser blir tatt på alvor. Dessuten er det grunn til å tro at sjåfører som gjør slikt har forsøkt mer enn en gang. Flere rapporter på en sjåfør styrker passasjerens versjon.

06/06/2010 - Posted by | Lokal politikk, Uncategorized | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

