Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Brahminen


Ganaptit er brahmin. Det vil si at han tilhører den høyeste kasten i India. Noen av oss tror kanskje at kastesystemet tilhører fortiden, men slik er det på ingen måte. Det er kun brahminene som kan være prester, men Ganaptit gjorde opprør mot kastesystemet. Som ung på 70-tallet ble han påvirket av de sosialistiske strømningene og Gandhi, selv om han på ingen måte betrakter seg som sosialist. Opprøret virker kanskje ikke dramatisk for utenforstående, men den gang han som 16-åring valgte å rydde inn drikkeglassene fra gjester som tilhørte lavere kaster skapte han likevel oppstyr. I dag arbeider Ganaptit for Concerned for Working Children (CWC).
Hvordan arter kastesystemet seg I praksis. Et eksempel Ganaptit nevner er at regjeringen har bestemt at kokken som lager skolematen skal tilhøre de laveste kastene. En god ide skulle man tro. Det sikrer jo de fattigste sysselsetting. Men det bidrar også til at man mister incitamentet til å forkaste kastesystemet. Det gir jo også fordeler for de fattigste. Men det blir verre. Skolebarn som tilhører høyere kaster vil nemlig ikke spise mat laget av den laveste kasten. Derfor må man ansette en assistent til kokken, og det blir assistenten som lager maten mens kokken blir oppvaskhjelp til høyere lønn. Eller så sender foreldrene til elevene sine kvinnelige slektninger til skolen for å lage maten, som andre blir lønnet for å lage…
Kastesystemet gjennomsyrer det meste i det indiske samfunnet. Selv om mange har høyere utdanning og burde forstå bedre er lite forandret. Selv om du selv er kritisk til systemet tar du hensyn til hva andre tenker. Det er imidlertid tegn til forandring. En brahmin skal bare spise vegetabilsk mat og drikke drikke alkohol. Den unge generasjonen tar ikke hensyn til det. Det skjer også oftere at ekteskap skjer på tvers av kastegrensene på samme måte som det skjer interreligiøse ekteskap. Ganaptit mener for øvrig at Hinduisme ikke er en religion. Det var engelskmennene som ga den betegnelsen på indernes tro. Inderne har tusenvis av guder og forholdet til gudene dreier seg om kultur mener han.
Skal India utvikles må kastesystemet svekkes og avskaffes på lang sikt. Til dels tror jeg denne endringen må komme ovenfra. Det er de øverste kastene som må endre sin opptreden. Skolen kan også spille en rolle, men en lærer som kritiserer kastesystemet ri8sikerer å bli stemplet som ekstremist. Organisasjoner som CWC kan også bety mye. Gjennom sin praksis viser de at kaste ikke behøver å bety noe.

Advertisements

29/03/2010 - Posted by | India, kultur, Utenrikspolitikk | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: