Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Som fanden leser bibelen…


Hvilket parti har brukt mest penger på annonser de siste dagene? Svar: LO.

Fagforbundets annonser har vært omtalt tidligere. De påsto at blant annet Høyre ville ha en normalarbeidsdag på 13 timer. Dette er naturligvis ikke sant, og det problematiske med denne annonseringen er at Arbeiderpartiet og de andre rødgrønne partiene slipper å stå til rette for sannhetsgehalten i annonsene. De millionene som LO-forbundene bruker på annonsering og på å la sine ansatte drive valgkamp for rødgrønne partier regnes heller ikke med i den støtten som disse partiene får. Skjevheten mellom økonomien til Arbeiderpartiet og de borgerlige partiene er derfor mye større enn de offisielle tallene tilsier.

LO Stat betaler for plakater som henger blant annet på bussene i Trondheim. Der har de listet opp 8 karikerte beskrivelser av borgerlig politikk og bruker så dette som begrunnelse for å anbefale en rødgrønn regjering. Jeg har tillatt meg å snu litt på LO Stats beskrivelser:

1. LO Stat: «Bestemor på anbud». Min versjon: Bestemor er gammel nok til å bestemme selv hvem som skal pleie henne.
2. LO Stat: «Privatisering av velferden.» Min versjon: Vi slipper til alle som har noe å bidra med for å få mest mulig velferd med høyest mulig kvalitet.
3. LO Stat: «Mer markedsstyring.» Min versjon: Det viktigste er ikke hvem som utfører tjenesten, men at den blir best mulig.
4. LO Stat: «Skatterabatt for de rikeste.» Min versjon: Lavere skatt for alle, spesielt de med lavere og midlere inntekter.
5. LO Stat: «Økte forskjeller.» Min versjon: Under rødgrønt styre har vi fått enda flere fattige i Norge.
6. LO Stat: «Et hardere arbeidsliv.» Min versjon: De rekordmange som i dag står utenfor arbeidslivet må få en sjanse til å komme i jobb.
7. LO Stat: «Sosial dumping.» Min versjon: Næringslivet må bli gitt rammebetingelser som gjør at også de svakeste kan komme ut i arbeid.
8. LO Stat: «Medieskapt miljøkatastrofe.» Min versjon: Høyre, Venstre og Krf måtte presse Arbeiderpartiet til å godta en offensiv klimapolitikk.

30-40 % av medlemmene i LO stemmer på borgerlige partier. Likefullt bruker LO millioner på direkte støtte til de rødgrønne partiene og ytterligere millioner på indirekte støtte. Disse pengene betales av alle medlemmene, også de som støtter borgerlige partier. Mens politiske partier må stå til ansvar for sine utspill gjennom media og overfor velgerne gjennom valg. LO kan spre usannheter og vri på sannheten uten at noe demokratisk korrektiv er tilgjengelig. Dette er et demokratisk problem.

13/09/2009 - Posted by | Nasjonal politikk | , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Demokratsk problem, ja.

    Mulig LO og AP har historiske bånd tilbake til APs opprinnelse. Pr nå hadde vi likevel vært bedre tjent med et LO som tverrpolitisk interesseorganisasjon for arbeidere. Jeg er en fagarbeider i Oslo. Jeg har meldt meg ut av LO i år og kommer ikke til å melde meg inn igjen før jeg kan forskres om at medlemskontigenten ikke går til valgkamp for enkeltpartier eller regjeringsalternativer.

    Kommentar av Egil Hauge | 13/09/2009

  2. LO bør betraktes som et underbruk av partiet Ap og behandles tilsvarende. LO er rett og slett en løgnaktig organisasjon det ikke finnes noe grunn til å ha respekt for!

    Kommentar av Nils | 13/09/2009


Legg igjen en kommentar

