Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Skal barnearbeiderne selv få bestemme hva som er best for dem?


Følgende tekst er et leserinnlegg i adresseavisen som et svar på et innlegg fra Trine Utne (ikke i slekt) som kritiserte mine synspunkter på barnearbeid slik de fremkom i en kronikk som også finnes på denne bloggen.

Over 200 millioner barn i verden, hvorav over 50 millioner i India, er i arbeid. Det er langt fra ønskelig, men skal vi i den rike del av verden sette oss til doms over de barna som velger å arbeide? Jeg har skrevet en kronikk i Adresseavisen om barnearbeid som den som er interessert også kan finne på https://kjetilutne.wordpress.com/category/india/ I kronikken har jeg pekt på at debatten i Norge og andre rike land om barnearbeid er alt for ensidig. Vi har fokusert på forbud og boikott som løsning på barnearbeiderproblemet. Dette er en løsning som har liten støtte blant barnearbeiderne selv. Gjennom min kronikk har jeg ønsket å bidra til at den norske debatten også inkluderer barnearbeidernes eget perspektiv.

Min navnesøster Trine Utne har i et innlegg i Adresseavisen kritisert mine synspunkter. Det er bra. Vi trenger nemlig en slik debatt, men viser likevel at det er behov for at jeg utdyper og presiserer noen av mine synspunkter.

Verken jeg eller organisasjonen Concerned for Working Children (CWC) i India støtter en legalisering av barnearbeid, men vi støtter barna som er i en slik situasjon at de er tvunget til å arbeide. Målet må derfor være å gi disse barna alternativer. Og CWC har derfor vært pionerer i arbeidet med å utvikle nye strategier med henblikk på å oppnå dette. Men samtidig er det et faktum at Indias forbud mot barnearbeid har feilet og til dels resultert i verre forhold for barnearbeiderne. Blant annet opplever barna at de blir arrestert og avkrevd penger fra korrupte politifolk for å slippe fri. Det er forbudet som gir politiet denne muligheten.

Det er riktig at det finnes organisasjoner i India som er kritiske til CWC, på samme måte som CWC kan være kritiske til andre, men stadig flere støtter CWC’s strategi som går ut på å sette barna i stand til å stå på egne ben og kjempe for sine interesser. Organisasjonens siste prosjekt er å bygge en ny skole som kan danne modell for Indias øvrige skoler slik at de kan gi et bedre alternativ for barna. Jeg tar gjerne mot henvendelser fra lesere som vil bidra til å realisere dette prosjektet.

Trine Utne spør om det finnes forskning som viser at forbud mot barnearbeid har ledet barn ut i prostitusjon. Jeg kan i den sammenheng nevne en Unicef rapport som ble utarbeidet etter at den amerikanske senator Harkin på 90-tallet introduserte en lov som forbød import av varer laget av barn. Resultatet var at 50.000 barn i Bangladesh mistet sine jobber og endte i prostitusjon og andre farlige aktiviteter.

12/05/2009 - Posted by | barnearbeid mm, India | , , , , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

