Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Det finnes alltid en god unnskyldning for ikke å gjøre noe


Gatelyset utenfor Isak i Sandgata har vært ute av drift i flere måneder. Jeg vet det fordi jeg var involvert i en trafikkuhell der i mellomjula. Som sjåfør er jeg naturligvis ansvarlig for det jeg gjør bak rattet, men stadige feil på byens gatelys øker muligheten for uhell. Heldigvis gikik det ganske bra i mitt tilfelle. For et par uker siden kom jeg forbi et par reparatører fra Trondheim Energi som holdt på å reparere et annet gatelys. Jeg ville benytte muligheten til å varsle om gatelyset utenfor Isak som fortsatt ikke virket.Omtrent slik gikk samtalen:

Jeg: jeg vil gjerne rapportere et gatelys som ikke virker i Sandgata. Det har vært ute av funksjon i minst to måneder!
Reparatør: Vi kan fikse det når vi er ferdig med dette. Problemet er at ingen varsler oss om lys som er ute av funksjon.
Jeg: Men det er jo til stadighet gatelys som står i mange dager uten å bli reparert. Det er trafikkfarlig og jeg var selv involvert i et uhell utenfor ISAK. Mange av Trondheim Energis egne ansatte kjører sikkert daglig forbi det samme gatelyset uten å rapportere at det ikke virker.
Reparatør: Bilistene må selv ta ansvar for ulykker. Det er så mange gatelys at vi ikke kan ta noe ansvar hvis ikke publikum varsler oss.
Jeg: Det hadde kanskje vært enklere hvis hver lysstolpe var merket med et stolpenummer og hvilket telefonnummer man skal ringe for å varsle feilen.
Reparatør: Det blir alt for mye arbeid. Det er 70000 stolper og vi har ikke tid til å merke alle sammen.
Jeg: Dere kan jo bare foreta merkingen når dere uansett skal bytte pærer eller drive service på lysene.
Reparatør: Det er ingen vits. Da vil sikkert noen bare rive av og fjerne merkene.
Jeg: Jeg skjønner at dere ikke har noe ansvar og at dere ikke kan gjøre noe.
Så gikk jeg og tenkte at det er på tide at service på gatelysene i Trondheim overlates til noen andre enn Trondheim Energi etter anbudskonkurranse.
Tre uker senere er gatelyset utenfor ISAK fortsatt i ustand. Reparatørene har sikkert en unnskyldning for det også. Kanskje blir det fikset til neste vinter. Eller vinteren deretter.

10/03/2009 - Posted by | Lokal politikk, Uncategorized | ,

1 kommentar »

  1. […] gatelyset utenfor ISAK. Jeg har naturligvis varslet Trondheim Energi om saken. Det var forøvrig en selsom opplevelse. Og det overrasker meg ikke at intet har […]

    Tilbakeping av Gatelys « Kjetils Blå Bølger | 21/09/2009


Legg igjen en kommentar

