Kjetils Blå Bølger

Make waves – Don’t float through life!

Elevkrav i India: Privatskoler maa likebehandles!


En gutt paa 17-18 aar reiser seg og tar ordet. «Private skoler diskrimineres. Vi maa faa likebehandling!» Applausen fra de mer enn 500 tilstedevaerende barn i Basrur kommunes Gram Sabha var stor. En gang i aaret samles alle kommunens barn til et stoermoete sammen med medlemmene i kommunestyret og ungdommens kommunestyre (Makkala Panchayat). Etter et initiativ fra Concerned for Working Children (CWC) ble en ordning med barns og ungdoms deltagelse i de lokale beslutningsprosessene proevd ut i Kundapur regionen for noen ar siden. I dag har delstatsmyndighetene besluttet at denne ordningen skal innfoeres i alle kommuner i delstaten.

Gram Sabha er en viktig begivenhet. I forkant har alle elevene laget sine lister over hva de mener boer gjoeres i kommunen. Listene blir samordnet fra klassene og skolene. Jeg besoeker en ungdommskole med nesten 400 elever og blir vist rundt av en stolt rektor. Hver klasse har mellom 65 og 85 elever. Under ledelse av flere elevledere marsjerer elevene til samlingsplassen i kommunen. De synger, roper i kor og baerer plakater med krav. En av elevene har faatt den aerefulle oppgave aa baere en kasse med kravene.

Underveis moeter vi flere andre skoler som er pa vei til Gram Sabha. Pa samlingsplassen er det lagt ut mattrer under noen store og skyggefulle traer hvor elevene kan sitte ned. Foran dem sitter kommunestyremedlemmene og medlemmene av ungdommens kommunestyre.

Det hele skal skje paa ungdommens premisser, men noen laerere har nok ikke laert seg dette ennaa og blander seg litt inn. Foerst far vi hoere litt om hva som har skjedd siden i fjor. Moetet blir ledet av den kvinnelige presidenten i ungdommens bystyre og den kvinnelige sekretaeren. Venkatesh fra CWC forteller meg at der en gutt og ei jente stiller til valg som president vinner vanligvis jenta!

Deretter er det tid for aa fremme kravene fra hver enkelt skole. Kassen med forsl;ag blir bragt frem og en representant fra hver skole forteller om kravene:

– Vi mangler vann til toalettene.
Manglende sykkelskur foerer til at dennene punkterer i varmen.
– Privatskolene blir diskriminert. Vi faar ikke gratis boeker slik som paa de offentlige skolene.
– Ingen gatelys i vaar landsby.
– Det mangler avfallsbokser paa vaar skole.
– Vi har en broenn, men den er ofte tom.
– Flere av elevene er fattige, men har ikke faatt rasjoneringskort.

Det er de viktigste sakene som blir presentert fra scenen. Stoerst applaus far kravet om likebehandliung av privatskolene. – Vi er alle barn og bryr oss ikke om skolen er privat eller offentlig, sier han. Derfor tar Venkatesh fra CWC ordet og foreslaar at elevene vedtar en uttalelse til hoyere myndigheter om likebehandling. Det ble vedtatt med applaus.

Formelt har ikke Gram Sabha eller Makkala Panchayat vedtaksmyndighet. Kravene blir oversendt til det ordinaere kommunestyret. Hvis kommunestyremedlemmene lover noe under Gram Sabha blir det ogsaa vanskelig aa gaa tilbake paa dette.

Etter at samlingen er over blir de to kommunestyrene (voksen og ungdom) samlet. En gruppe med ungdommer fra nabostaten Tamil Nadu vil gjerne gjennomfoere noe lignende og har mange spoersmaal aa stille. Det tar tid. De snakker nemlig ikke samme spraak. Med voksne som tolker blir spoersmalene paa tamil oversatt fra tamil til kannada (spraaket i delstaten Karnataka) via engelsk. Voksenordfoeren mener at det ikke er konflikter og uenighet mellom ungdommens kommunestyre og det vanlige kommunestyret sa langt. Barna reiser i virkeligheten saker paa vegne av lokalsamfunnet og vi stoetter dette. Men ofte har kommunen ikke ressurser til aa gjennomfoere tiltakene og er avhengig av stoette fra hoyere myndigheter.

Hvorfor er det bare skoleelever her og ingen arbeidende barn? Det er en av ungdommene fra Tamil Nadu som spoer om dette. – I denne kommunen er det ingen arbeidende barn svarer presidenten i ungdommens kommunestyre. Hvis vi skulle komme over noen vil de ogsaa bhli invitert.

Reklamer

16/02/2009 - Posted by | India, Uncategorized | , , , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: